”Man kan uttrycka sig på många olika sätt, där dans är ett av dem” : - en undersökning av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Förskolans styrdokument är vägledande för vad förskollärare ska undervisa, vilket innefattar undervisning i dans som bidrar till estetiska lärprocesser. Syftet med studien är att skapa en bild av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform och hur de omsätter den i praktiken. Studien tar utgångspunkt i estetiskt teoretiska begrepp. Studien är kvalitativ med elva semistrukturerade individuella intervjuer i empirin där alla informanter är förskollärare. Vi har valt att använda oss av kvalitativ innehållsanalys med syfte att kunna fördjupa oss i förskollärarnas svar och resonemang inom vårt fokusområde. Resultatet visar att undervisning i dans som estetisk uttrycksform i förskolan praktiseras i syfte att skapa positiva känslor hos barnen, gemenskap och fysisk träning och som ett sätt att uttrycka sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)