Sökning: "Dance as a way of expression"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Dance as a way of expression.
1. ”Man kan uttrycka sig på många olika sätt, där dans är ett av dem” : - en undersökning av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Förskolans styrdokument är vägledande för vad förskollärare ska undervisa, vilket innefattar undervisning i dans som bidrar till estetiska lärprocesser. Syftet med studien är att skapa en bild av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform och hur de omsätter den i praktiken. LÄS MER
2. The dancing qualities of the cinematic space: a methodological experiment in order to perceive the motion picture as a dancing body.
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studierSammanfattning : The thesis is proposing a method to perceive the cinematic space as a body in motion. The foundation for such an experimental method is traced within the investigation of the movement in the study of the motion picture, as well as in a phenomenological approach to dance, and in selected theories from the continental philosophy of the 20th century. LÄS MER
3. Dancing Samba in Sweden : A study on transnational cultural expression
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Nordiska LatinamerikainstitutetSammanfattning : In Sweden, samba - the popular Brazilian dance (and music genre), that has been named the“national rhythm” - is very widely known and practiced. This case study envelops questions about national cultures, cultural embodiment in dance, as well as cross-border relations. LÄS MER
4. Att integrera estetiska lärprocesser i andraspråksundervisning : En kvalitativ studie om hur engelsklärare i årskurs 4 arbetar med estetiska uttrycksformer i undervisningen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Primary schools in Sweden today display a significant lack of aesthetic learning processes and non-traditional teaching methods in all school subjects. It is well established, through previous studies, that the use of music, art, dance and drama activities benefits student’s language development in second language learning. LÄS MER
5. ”Det jag lär med kroppen fastnar lättare i knoppen” : Fem lärares uppfattningar av estetiska lärprocesser i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Den nuvarande läroplanen beskriver att undervisningen ska organiseras så att olika former av kunskap beaktas samt att varierade uttrycksformer tillämpas i elevernas lärande. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om på vilka olika sätt estetiska lärprocesser med bild, drama, musik och dans, kommer till uttryck i undervisningen i förskoleklass och årskurs 1–3. LÄS MER