Sökning: "quantitative comparison"

Visar resultat 1 - 5 av 1232 uppsatser innehållade orden quantitative comparison.

  1. 1. En undersökning av företagsrekonstruktion och överlevnad i olika branscher

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linn Peterson; Simon Rödén; [2024-03-07]
    Nyckelord :Business restructuring; survival; financial ratios; Altman’s z-score; financial difficulties; restructuring plan; bankruptcy;

    Sammanfattning : The aim of the study is to deepen the understanding of situations when business restructuring can be used as an an appropriate alternative to bankruptcy. The method used is a quantitative comparison between reconstructions and bankruptcies of financial ratios based on the Altman z-score (2000). LÄS MER

  2. 2. Framtidens investeringar Presterar fondrobotar bättre än konventionella fonder och marknadsindex?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Albin Axelsson; Johan Andersson; [2024-03-06]
    Nyckelord :Robo-advisor; returns; risk level; conventional funds; market index; financial metrics.;

    Sammanfattning : The introduction of the study begins by describing robo-advisors and their progression in the market, where several investors are starting to utilize robo-advisors. The rapid development of robo-advisors challenges traditional investment alternatives, thereby adding an additional dimension of choices for investors. LÄS MER

  3. 3. LE OCH VINKA POLITIKER! En kvantitativ innehållsanalys av svenska EUparlamentarikers självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Frida Reis; [2024-03-04]
    Nyckelord :Social Media; Instagram; Political Communication; Selfpresentation; Political Personalization; Gender;

    Sammanfattning : The evolution of social media has changed the way people communicate, among other things the political communication. On social media political actors can communicate directly to their audience and circumvent the traditional media, and it is also platforms that have a more personal focus. LÄS MER

  4. 4. ‘‘ JAG VET INTE RIKTIGT VAD JAG SKA TRO! ’’. En kvalitativ studie i ungdomars förhållningssätt till desinformation på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Kolflaath; [2024-03-01]
    Nyckelord :Desinformation; Ungdomar; Mediekompetens; Nyhetsnavigering; Sociala Medier;

    Sammanfattning : Disinformation, i.e. intentionally false content disseminated with the aim of reaching a particular group to influence their views on a topic or issue, has become increasingly common with the rise of digital media and a clear threat to democratic values, according to research. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER