Sökning: "Ethical scandals"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Ethical scandals.

  1. 1. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER

  2. 2. To Forgive But Never Forget : A qualitative study of why customers choose to return to companies within the fast fashion industry they have previously boycotted due to a scandal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elin Öhrner; Amina Kerimova; [2022]
    Nyckelord :loyalty; customer loyalty; consumer behavior; marketing; boycott; motivations; scandals; fast fashion; social media; eWOM; negative eWOM; influencers;

    Sammanfattning : With the growing role of social media in society today, a more accessible dissemination of information between customers through eWOM is also growing. Especially the negative eWOM can have a huge impact on customers and get devastating results. LÄS MER

  3. 3. Redovisningsetik : En studie som undersöker hur företagsskandaler framställsi media

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nebay Hadgebes; Hanna Magan; Yosan Teklemariam Haile; [2022]
    Nyckelord :Corporate scandals; Accounting ethics; Ethical violation; Content analysis; Media analysis; Legitimacy theory; Stakeholder theory; Företagsskandaler; Redovisningsetik; Etisk övertramp; Innehållsanalys; Medieanalys; Legitimitetsteorin; Intressentteorin.;

    Sammanfattning : Media is something the public comes in contact with on a daily basis. Through numerous platforms, their overall goal is to spread information, messages, and pique interest. The power that the media has also means that they have a great influence on the public's perceptions and opinions about what is right and wrong. LÄS MER

  4. 4. Does reaching resonance give brands a free card? : A study of the strength in the consumer-brand relationship when the brand has reached the stage of brand resonance.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Camilla Gonzalez; Sanne Swedenås; [2020]
    Nyckelord :Consumer-Brand relationship; Brand Resonance; Brand Loyalty; Self-imagery; Ethical values; Social sustainability;

    Sammanfattning : Increased consumer awareness together with the importance of sustainable consumption is currently a highly debated topic. Frequently, the media reports scandals from strong international brands, revealing information regarding deficiencies linked to the brands social sustainability efforts. LÄS MER

  5. 5. Förväntningsgapet inom revision : Ur ett yrkesetiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elena Krona; Linnea-Nofar Lechner; [2020]
    Nyckelord :Audit; Expectation gap; Expectation; Ethical dilemma; Ethical pressure; Fraud; Revision; Förväntningsgap; Förväntningar; Etiska dilemman; Etisk påtryckning; Bedrägeri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet förväntningsgap kan beskrivas såsom skillnaden mellan vad revisorer förväntas leverera och vad revisorer i praktiken levererar. Förväntningsgapet ses som ett problem för revisorer eftersom ju större förväntningsgapet är, desto lägre tillförlitlighet, vinstmöjlighet och anseende tillskrivs revisorers arbete. LÄS MER