Sökning: "Mediekompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet Mediekompetens.

  1. 1. ‘‘ JAG VET INTE RIKTIGT VAD JAG SKA TRO! ’’. En kvalitativ studie i ungdomars förhållningssätt till desinformation på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Kolflaath; [2024-03-01]
    Nyckelord :Desinformation; Ungdomar; Mediekompetens; Nyhetsnavigering; Sociala Medier;

    Sammanfattning : Disinformation, i.e. intentionally false content disseminated with the aim of reaching a particular group to influence their views on a topic or issue, has become increasingly common with the rise of digital media and a clear threat to democratic values, according to research. LÄS MER

  2. 2. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER

  3. 3. "Jag är så gammal att jag känner om det är något skumt" : En kvalitativt intervjustudie om äldres kunskap och källkritik i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Fanny Larsson-Auna; Zanna Nordberg; [2022]
    Nyckelord :source criticism; social media; elderly; swedes; media; digital literacy; media literacy; misinformation; fake news; digital divide; qualitative research; källkritik; sociala medier; äldre; svenskar; media; digital kunskap; mediakompetens; falsk information; fake news; digitala klyftor; kvalitativ undersökning;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir alltmer digitaliserat och för generationer födda innan internets intågande i hemmen har inte användandet av internet och sociala medier alltid varit en självklarhet. Därför undersöker denna studie hur sociala och personliga aspekter hos svenska personer över 70 år påverkar motivation och attityd i användandet av sociala medier, hur de upplever sin digitala kunskap, hur de upplever att de förhåller sig källkritiskt till information på sociala medier och om de sprider informationen vidare. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och medier i bildämnet : En studie om lärares uppfattning gällande elevers förutsättningar att bli medvetna medieanvändare genom digitala verktyg och medier i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Evelinn Björk; [2022]
    Nyckelord :Bild; Bildundervisning; Digitalisering; Digitala verktyg; Media; Mediekompetens;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to increase knowledge about how teachers use digital tools and media in art education and their attitude towards using them. The aim is also to examine how art teachers perceive working with digital tools and media can help students use media more consciously. LÄS MER

  5. 5. "Jag förstår inte hur det här är bild." : En studie om digital kompetens i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Agnes Serrander; Isabelle Larsson; [2021]
    Nyckelord :Arts education; Digitalization; Digital competence; Digital tools; Digital Technology; Didactic design; Implementation of technology; Media- and information literacy; Medialitteracy; Visual culture; Visual competence.; Bildundervisning; Digitalisering; Digitala verktyg och tekniker; Didaktisk design; implementering av digitala verktyg; Medie- och informationskunnighet; Mediekompetens; Visuell kultur; Visuell kompetens; Digital kompetens.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att söka ökad kunskap och förståelse för bildämnets möjligheter att stärka Skolverkets uppdrag och mål att utveckla adekvat digital kompetens hos elever, samt synliggöra hur bildlärare arbetar med att utveckla och stärka elevers digitala kompetens utifrån olika aspekter av medie- och informationskunnighet. För att få ett så nyanserat och varierat resultat som möjligt användes en kvalitativ metod, närmare bestämt semi-strukturerade intervjuer och en öppen enkätundersökning. LÄS MER