Sökning: "Media"

Visar resultat 1 - 5 av 11841 uppsatser innehållade ordet Media.

  1. 1. Smink som ställningstagande. En uppsats om etisk konsumtion med exemplet The Body Shop

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Sara Karlsson; Emma Mattsson Brochs; [2019-05-20]
    Nyckelord :kosmetika; The Body Shop; etisk konsumtion; val; identitet; cosmetics; ethical consumption; choice; identity;

    Sammanfattning : This essay set out to investigate how consuming cosmetics can become a statement of ethics, by using The Body Shop brand as an example. Being keen users and make-up artists ourselves we asked: How do our informants use and experience make-up? What pattern of cosmetics consumption can be seen among them and what are they influenced by? In what ways do social media affect their choice of cosmetics? Which ethical decisions are made and how well does their view of The Body Shop agree with the actual ethical profile of the company?Tools of investigation were in-depth interviews, a questionnaire given to 101 individuals and field studies in The Body Shop outlets. LÄS MER

  2. 2. Att bygga sin omgivning - Östersunds identitetsskapande och självpresentation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Linnéa Johansson; Damir Skajko; [2019-05-16]
    Nyckelord :Östersund; democracy; history; urban development; marketing; demokrati; historia; stadsutveckling; marknadsföring;

    Sammanfattning : Målet med vår kandidatuppsats är att ge läsaren en inblick i Östersunds arbete med stadsutveckling och om kommunen förhåller sig till arbetet på ett demokratiskt och välfärdsinriktat sätt eller ej, samt hur staden förhåller sig till sin historia. Vår centrala forskningsfråga behandlar vilken identitet staden har skapat sig genom sin marknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Att värna demokratin. Kommunala tjänstepersoners konstruktioner av demokrati, rättigheter och medborgarskap i det kommunala arbetet med återvändare och islamistisk våldsbejakande extremism

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Clara Lebedinski Arfvidson; [2019-03-21]
    Nyckelord :demokrati; våldsbejakande extremism; återvändare; problemframställning; fixering; förskjutning; gräns; rättigheter;

    Sammanfattning : This thesis investigates how the problem with so called returnees (återvändare) and violent extremism (våldsbejakande extremism) is constructed in the municipal work with and against the same in Sweden, using Carol Bacchi’s and Susan Goodwin’s Foucaultdian approach to policy analysis – the so-called “what’s the problem represented to be?” approach – as its primary method. The purpose is to explore how Swedish ideas of democracy are formed, strengthened and challenged, and what effects this may have on notions of citizenship and human rights. LÄS MER

  4. 4. OFFER OCH FÖRÖVARE. Diskursiva konstruktioner av partnervåld i media

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kim Karlsson; Annie Magnusson; [2019-03-13]
    Nyckelord :Partnervåld; våld i nära relation; socialkonstruktivism; diskurs; patriarkat; feminism; kvinnors utsatthet; sexuella övergrepp; våld; psykopatologi;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att utforska framträdande diskurser om mäns partnervåld mot kvinnorgenom aktuella debatter i traditionella medier. Den teoretiska ramen för uppsatsenutgörs primärt av socialkonstruktivism, feministisk teori och diskursteori. Empirinutgörs av artiklar inhämtade från databasen Retriever. LÄS MER

  5. 5. Påverkar media företags upplysningar? - En kvantitativ textanalysstudie om hur media påverkar företagens upplysningar gällande återställningskostnader

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Adler; Fredrik Ternesten; [2019-03-07]
    Nyckelord :Mediaexponering; Mediepåverkan; Textanalys; Återställningskostnader; upplysningskvalité;

    Sammanfattning : Bakgrund: Företagens upplysningar är kritiska för att kapitalmarknaden ska fungera, då de är nödvändiga för att kommunicera företagets prestation till intressenter. 10-K-rapporters median för textmängden har mer än fördubblats, från 23 000 ord till 50 000, mellan 1996 och 2013, samtidigt som det skett en ökning av ett överflöd av standardfraser och en minskning av specificiteten och läsbarheten. LÄS MER