Medieläraren - vem är det (och vad lär hon ut)? En studie kring likvärdighet inom Medieprogrammets karaktärsämnen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi funderade över om medielärarnas divergerande yrkesbakgrunder hade något samband med hur de utformade sinundervisning. Hur påverkade i så fall detta den i styrdokumenten starkt förespråkade likvärdigheten? Vårt övergripandesyfte med uppsatsen blev att ta reda på om likvärdigheten i undervisningen inom gymnasieskolans praktiskamedieämnen påverkas av lärarnas vitt skilda yrkesbakgrunder. Utifrån syftet skapade vi tre frågeställningar: Inverkarmedielärarnas yrkesbakgrund på deras undervisning? Verkar de för ämnena relevanta styrdokumenten främjande ellermotverkande gällande likvärdigheten i medielärarnas undervisning? Hur påverkar yrkesbakgrund och styrdokumenttillsammans likvärdigheten i medieundervisningen? För att få svar på dessa frågor valdes en kombination av kvantitativ och kvalitativ undersökning. Vi gick ut med enenkät till lärare i de praktiska medieämnena över hela Sverige. För att fördjupa våra kunskaper intervjuade vi dessutomtvå lärare i ämnet Rörlig bild samt en skolledare. Vi genomförde även en textanalys av ämnes- och kursplanerna förRörlig bild. Resultaten blev både förväntade och förvånande. Vi fick belägg för vår hypotes om att medielärarnasyrkesbakgrunder påverkar utformningen av deras undervisning. Däremot stöder inte resultaten att en olika utformadundervisning skulle vara det avgörande för likvärdigheten. Här verkar kursplanernas innehåll och utformning vara meravgörande. Särskilt i kombination med andra, för oss oväntade faktorer som lärarnas behörighet, kompetensutvecklingsamt konkurrens. När dessa får verka tillsammans, tycks de skapa ett klimat som i betydande mening är ofördelaktigtför likvärdigheten inom de praktiska medieämnena. Vår förhoppning är att denna studie har satt ljus på och bringat klarhet i ett område inom gymnasieskolan somhittills varit höljt i kraftigt dunkel. Kanske har vi härmed underlättat för fortsatt forskning kring hur de praktiskamedieämnena hanteras i styrdokumenten och därmed på sikt också underlättat för lärarna inom dessa ämnen att utformasin undervisning på ett för eleverna likvärdigt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)