Vilka är förskollärares uppfattningar ombarn som utmanar? : En kvalitativ studie med förskollärares uppfattningar i fokus

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att ta del av och beskriva åtta verksamma förskollärares uppfattningar somkom till uttryck gällande barn som utmanar i leken. Studien genomfördes med en kvalitativutgångspunkt där semistrukturerade intervjuer låg till grund. Studien utgick från en hermeneutistiskansats som bygger på att tolka förskollärares uppfattningar. I resultatet presenteras den analys avempirin som gjorts, där framkom sju teman; Utmanande beteende hos barn , Barns utmanande beteende ileken , Orsaker till barns utmanande beteende , Miljön som möjlighet eller hinder , Språkets betydelse ,Förhållningssätt samt Bemötande av barns utmanande beteende . Utifrån resultatet kan tolkas att det finnsvarierande uppfattningar hos förskollärarna kring barn som utmanar i leken och vad utmanandebeteende i lek kan bero på. Detta förstås som att det kan röra sig om barn som ger utlopp för olikabeteenden på olika sätt och där förhållningssätt, språk och miljö kan vara bidragande faktorer kringde utmanande beteende i lek förskollärare uppfattar att barn ger uttryck för.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)