Balansera arbetsbelastning med goda relationer : En kvalitativ studie om förskolekockars upplevelser av att arbeta med specialkost

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

Författare: Ronja Jansson; Axel Lilliestråle; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Efterfrågan på specialkost inom förskola och skola har under senare år ökat vilket medför större arbetsbelastning för kökspersonalen som arbetar där. Tidigare forskning visar att kökspersonal har börjat ifrågasätta om alla specialkoster är befogade. Studiens syfte var att undersöka hur förskolekockar upplever att arbeta med specialkost och hur de hanterar det praktiska arbetet samt önskemål kopplade till specialkost. Sex förskolekockar med tillagningskök intervjuades i en utvald kommun, med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. I intervjuerna framkom att hantering av specialkost är ett komplicerat arbete där kockarnas arbetsbelastning ständigt måste vägas gentemot föräldrars, pedagogers och barns önskemål. Kockarna ställde sig positiva till begränsningar i antalet specialkoster. Samtidigt var de också beredda att kompromissa med de regler och riktlinjer de valigtvis följde för att undvika konflikter och för att tillfredsställa barn, föräldrar och pedagoger. De strävade också efter att specialkosten skulle vara likvärdig för att motverka att barn med specialkost ska känna sig utanför. Ur arbetssynpunkt och ur strävan efter att specialkosten ska vara likvärdig ansågs ofta kommunens matsedel som opraktisk. Kommunen kan göra matsedeln bättre anpassad för förskolekockars arbetssituation. Tydliga riktlinjer och krav på intyg kan underlätta goda relationer med såväl föräldrar och pedagoger och minska arbetsbelastningen för förskolekockar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)