Användarinvolvering i tjänst- respektive produktbaserade företag : En jämförande rapport mellan hur tjänst- och produktföretag involverar användare i sina produktutvecklingsprocesser inom elfordonsbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: Att involvera användare i produktutvecklingsprocesser är centralt för att förstå kundens behov samt utveckla konkurrenskraftiga produkter och tjänster. Detta kan kopplas till samtliga företag som arbetar med produktutveckling, där tjänst- respektive produktbaserade företag båda präglas av kundens behov vid skapandet av innovativa lösningar. Syftet med detta arbete är att undersöka hur involveringen av användare skiljer sig mellan företag som är tjänst- respektive produktbaserade. Rapporten syftar även till att undersöka hur fas för involvering, involveringsmetod och grad av användarinvolvering påverkar produktutvecklingsprocessen. Denna rapport baseras på en förberedande litteraturstudie som senare används för att skapa en intervjuguide. Sex intervjuer genomfördes med fyra relevanta företag som transkriberades för att finna nyckelord samt teman. Intervjuguidens fyra teman är följande: insamling av användarinformation och feedback, hantering och applicering av information och användardata i produktutvecklingsprocessen, grad av användarinvolvering samt fördelar och nackdelar med användarinvolvering. Litteraturstudien kopplas till resultatet i analys och diskussion och slutligen ges en slutsats som besvarar syftet. Rapportens slutsats belyser att det finns en märkbar skillnad gällande användarinvolvering inom tjänst- och produktbaserade företag. De tjänstebaserade företagen involverar kunden från en tidigare fas och mer kontinuerligt under produktutvecklingsprocessen. De involverar även kunden till en djupare grad. Gällande de produktbaserade företagen integreras användaren även här, men inte i samma utsträckning. Dessa företag anser att kunden inte har den tekniska kunskap som krävs för att tillföra nyttig och relevant information. En djupare grad av användarinvolvering som sker tidigt och kontinuerligt med omfattande insamlingsmetoder ger positiva effekter på produktutvecklingen om rätt användare involveras i rätt tillfälle och grad. Företag får en bättre bild av kundens behov och kan utveckla designlösningar kontinuerligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)