Sökning: "produktbaserade företag"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden produktbaserade företag.

  1. 1. Användarinvolvering i tjänst- respektive produktbaserade företag : En jämförande rapport mellan hur tjänst- och produktföretag involverar användare i sina produktutvecklingsprocesser inom elfordonsbranschen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Fredrika Friberg; Lovisa Lindholm; Linus Tagesson; [2023]
    Nyckelord :User involvement; product development; service-based companies; product-based companies; Användarinvolvering; produktutveckling; produktbaserade företag; tjänstebaserade företag;

    Sammanfattning : Att involvera användare i produktutvecklingsprocesser är centralt för att förstå kundens behov samt utveckla konkurrenskraftiga produkter och tjänster. Detta kan kopplas till samtliga företag som arbetar med produktutveckling, där tjänst- respektive produktbaserade företag båda präglas av kundens behov vid skapandet av innovativa lösningar. LÄS MER

  2. 2. Ett företetags osynliga värden : Kommunikation av intellektuellt kapital i årsredovisningar

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Björkman; Robin Mild; [2018]
    Nyckelord :Intellektuellt kapital; humankapital; strukturkapital; relationskapital; svenska företag; årsredovisningar; stora bolag; innehållsanalys; immateriella tillgångar; immateriella resurser; osynligt värde.;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att identifiera ord som företag använder sig av för att kommunicera intellektuellt kapital i årsredovisningar. Samt att kartlägga och tolka en eventuell förändring i omfattningen av kommunikation av intellektuellt kapital i årsredovisningar över tid. LÄS MER

  3. 3. Parallellimport : Parallellimportens verkningar och varumärkesrättsinnehavarens möjlighet att skydda sitt varumärke vid parallellimport

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Darja Buitseva; [2013]
    Nyckelord :Parallellimport; renomméskador; varumärkesrättsinnehavare; konsumtion; gemensam marknad; EU:s inre marknad; ömsesidigt erkännande; varumärkets anseende;

    Sammanfattning : Med parallellimport menas att en återförsäljare som inte är en del av varumärkesrättsinnehavarens vanliga, redan etablerade distributionsled, importerar de varumärkesskyddade varorna och har sedan rätt att sälja vidare dessa utan varumärkesrättsinnehavarens samtycke. En förutsättning är dock att konsumtion måste ha skett. LÄS MER