Nationella prov + läromedel + förmågor = Sant?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Författare: Sanna Johansson; Sofia Samuelsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att genom att analysera läromedel och nationella prov belysa hur ett läromedel och nationella proven i svenska årskurs 3 förhåller sig till läroplanens formuleringar om förmågor i svenskämnet för årskurs 3. Vidare har studien syftat till att undersöka huruvida samstämmighet eller avsaknad av samstämmighet återfinns mellan läroplanen i svenska årskurs 3, nationella prov och läromedel. Syftet mynnade ut i tre frågeställningar som löd: Vilka förmågor i svenska åk 3 prövas och prövas inte i de nationella proven och ett läromedel i svenska för årskurs 3? Hur prövas förmågorna i svenska åk 3 i de nationella proven och hur förekommer förmågorna i ett läromedel i svenska för årskurs 3? På vilket sätt finns det eller finns det inte samstämmighet mellan de nationella proven i svenska, ett läromedel i svenska och kursplanens förmågor i svenska för  årskurs 3? I analysen av läromedlet Forma språket och de nationella proven användes en kvalitativ innehållsanalys. Analysen gjordes med hjälp av en tabell där meningsbärande enheter, underkategori och tema fylldes i. Den teori som användes i studien var constructive alignment med fokus på John Biggs samstämmighetsmodell. Modellen inkluderar tre faktorer för att skapa samstämmighet. De faktorer som användes i studien var hämtade från samstämmighetsmodellen men benämndes i studien som “de fem förmågorna”, “läromedel” och “nationella proven”. Resultatet visade på att alla fem förmågorna prövas i läromedlet medan fyra förmågor prövas i nationella proven. Förmågan som inte prövas i de nationella proven är att söka information. Sammanfattningsvis prövas och förekommer förmågorna i nationella proven och läromedlet genom sju olika kategorier som är högläsningsstrukturer, läsförståelse, metakunskap, textens innehåll, textens form, stödstrukturer och söka information. Resultatet visade även på att det fanns samstämmighet mellan läromedlet, nationella proven och förmågorna då hänsyn tas till förmågorna i båda materialen samt att läromedlet förbereder eleverna inför nationella proven då mycket av det som förekommer i läromedlet prövas i nationella proven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)