Sökning: "Didaktikens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Didaktikens betydelse.
1. Didaktiska val i fritidshemmet, en fenomenografisk studie.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Forskningen som berör fritidshemmets didaktik finner ingen entydig didaktisk metod eller perspektiv som kan implementeras i alla situationer på fritidshemmet. Vi ställer frågorna till fritidslärarna: Vilka didaktiska val använder du och hur motiverar du valen? Vår studie syftar till att skapa förståelse för vilka didaktiska val fritidsläraren gör i sin undervisning samt hur dessa val motiveras. LÄS MER
2. En lärares förmåga att påverka elevers intresse, motivation och attityd inom NO- och teknikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Färre elever söker in till de naturorienterande och tekniska naturtekniska utbildningarna på grund av att intresse, motivation och attityd gentemot de ämnena minskar efter mellanstadieåren. Denna kunskapsöversikt sammanställer forskning kring hur lärare kan arbeta för att påverka elevers intresse, motivation och attityd gentemot naturorientering och teknik. LÄS MER
3. Att planera och att ta tillfället i akt : En kvalitativ studie om didaktikens betydelse för undervisning i förskolan
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to deepen the understanding of and describe how preschool teachers understand the concept of teaching, and what aspects of teaching they regard as important. The survey on which the results are based is a qualitative study that has been done by interviewing eight preschool teachers via semi-structured interviews. LÄS MER
4. Relationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbete
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Denna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade intervjuer med sju verksamma lärare på mellanstadiet. LÄS MER
5. Undervisningsmetoder- hur grundar lärare sina val?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vad F-3 lärare grundar sina val av undervisningsmetoder på. Metodik var ett ämne på lärarutbildningen fram till år 1988, under den tiden handlade det mer om teoretisk undervisning än om praktiska undervisningsmetoder. LÄS MER