”Vår vilja är lagen som gäller” - En studie om populärkultur och dess roll i förskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Emelie Olofsson; [2010]

Nyckelord: Populärkultur; Kultur; Dialog; Livsvärld;

Sammanfattning: Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt barn är påverkade avpopulärkultur, hur pedagoger ser på populärkulturens roll i förskolan och hur detar del av barnets erfarenheter genom barnen själva och föräldrarna.Huvudfrågor:- På vilket sätt är förskolebarn påverkade av populärkultur?- Hur bemöter vuxna barnens initiativ till populärkultur?Metod och material: Undersökningen bygger på en kvalitativstudie med samtalsintervjuer ochobservationer. Två pedagoger och två föräldrar från en avdelning intervjuadesoch 17 barn observerades från samma avdelning. Detta har kopplats ihop medrelevant litteratur.Resultat: Undersökningen visar att barn är i hög grad påverkade av populärkultur. Deleker och samtalar om populärkultur. Genom intervjuerna med föräldrarna visarstudien att populärkultur berörs både i hemmet och i förskolan. Vuxna tror attsmå barn är intresserade av populärkultur och på förskolan leker barn från 1, 5års ålder lekar med populärkulturella inslag. Pedagogerna på förskolanuppmärksammar vid vissa tillfällen barns populärkulturella lek. Pedagogernaskiljer på god respektive dålig poulärkultur. De anser att populärkultur inte harsin plats i förskolan utan hör till hemmet.Betydelse för läraryrket: Med den här studien hoppas jag att de didaktiska konsekvenserna kommerpåverka mitt förhållningssätt som blivande pedagog. Min bild är att barnanvänder mycket populärkultur i leken och med resultatet kan jag se hur jag somblivande pedagog bör bemöta barnens erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)