Standardisering och Optimering av fästelement : Volvo bussar Säffle

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för maskin- och materialteknik

Författare: Carl Månsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har genomförts vid Volvobussar i Säffle med huvudmålsättning att rationalisera och standardisera hanteringen av tillsatsmaterial, fästelement mm, vid tillverkningen av bussar. Som reslutat av arbetet finns nu en komplett tillsatsmateriallista där man kan se alla tillsatsmaterial som används vid byggandet av Volvobussar i Säffle. Denna lista kommer dessutom att ligga som grund för den tillsatsmateriallista som ska användas i de andra bussfabrikerna inom Volvokoncernen. Med den nya listan finns nu det möjlighet att söka på ett tillsatsmaterial och se precis inom vilka stationer de används och en ungefärlig förbrukning per standardbussmodell. Sammantaget gör detta att kostnaderna, pristillägget per buss, kommer att sjunka då onödiga artiklar sorterats bort och artiklar som använd sällan hanteras på annat sätt. En komplett databas över alla tillsatsmaterial har även tagits fram, som gör att man kan söka på ett tillsatsmaterial och se hur det ser ut, inom vilken kategori av tillsatsmaterial det tillhör och vilken leverantör det har. Projektet har gjort att man inom produktionen har utvecklat sina rutiner för att löpande kontrollera vilka tillsatsmaterialmaterial som används. Projektet har även utvecklat rutinerna för att kontrollera hur ett material ligger i strukturen på bussen. Om ett material används på få bussar per år, så skall materialet ändras i strukturen och inte utgöra en kostnad på varje buss. Under projektets gång så har även artikelnumren på alla tillsatsmaterial behandlats och man har nu ett standardiserat sätt att ange ett material med ett artikelnummer som följer den standard som finns inom Volvokoncernen. Det var meningen att ett nytt pristillägg på bussen skulle räknas fram men under arbetets gång så uppstod problem, tidbrist och brist på engagemang i organisationen, som gjorde att den sista delen i analysen inte kunde göras färdig inom projekttiden. Även om projektet inte gått i mål enligt plan har det ändå gjort stor nytta och redan idag kan kostnadsbesparingar på betydande belopp identifieras. Teoridelen i detta arbete är framåtriktat mot en fortsatt användning i verksamheten vid Volvobussar. För att kunna fortsätta detta projekt har det tagits fram en analysmodell som gör det möjligt att analysera vissa delar av produktionen djupare. Uppdragsgivaren kan använda resultaten och informationen ifrån detta examensarbete och räkna fram inom vilken kategori det största pristillägget finns eller på vilken station som har högst pristillägg. Denna analysmodell kan användas för beräkning av ett standardpristillägg på en viss bussmodell eller så kan den användas för att räkna ut pristillägget på en viss kundanpassning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)