HR-personalens möjligheter till kompetensutveckling- en kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Medarbetarnas kompetens är en viktig del av organisationens utveckling. Att åtgärda medarbetarnas kompetensluckor och hålla den professionella standarden uppdaterad krävs för att organisationer ska kunna möta arbetsmarknadens krav. HR- avdelningen får en viktig roll i det här, vilket även ställer krav på att HR-personal ständigt utvecklas. Den här kvalitativa studien har syftet att kartlägga och analysera vilka möjligheter HR-personalen har till egen kompetensutveckling. Uppsatsen har haft ett socialkonstruktivistiskt synsätt och en induktiv ansats har antagits. Det empiriska materialet har samlats in genom att sju semistrukturerade intervjuer och en dokumentanalys har genomförts. Genom en innehållsanalys har det empiriska materialet bearbetats. Vilket lett fram till tre teman som är kompetensutveckling, organisatoriska förutsättningar och ansvar. Resultatet visade på att kontinuerlig utveckling är en viktig del av HR-yrket vilket kan ha olika tillvägagångsätt. De organisatoriska förutsättningarna visar på att det finns en budget att förhålla sig till och att riktlinjer upplevs av informanterna i form av medarbetarsamtal, verksamhetens mål, vision och struktur. Ansvaret och initiativet för HR-personalens kompetensutveckling ligger till stor del hos dem själva däremot visar resultaten på att chefen har det yttersta ansvaret. Utifrån resultatet och teori är planering för HR-personalens kompetensutveckling, uppföljning och reflektion, förutsättningar i budget, att HR-personal utmanar sig själva och utbildning viktigt för deras kompetensutveckling. Förslag på fortsatt forskning kan vara att fördjupa sig inom en aspekt av HR-personalens möjligheter till kompetensutvecklingen, exempelvis det egna ansvaret i relation till deras egen kompetensutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)