Kompetens hos personal på LSS- boenden : En kvalitativ studie om enhetschefers erfarenhet av personalens kompetens och arbetssätt gällande komplexa behov

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Under tidigt 1900-tal levde personer med funktionsnedsättning i exkludering. Samhället var präglat av institutionstänkande och dessa människor hade inte samma rättigheter som de resterande i samhället (Barow, 2012). Över tid har samhället utvecklats, synen på funktionsnedsatta och deras delaktighet i samhället har förbättras villket lett till att vi i Sverige idag för dessa indivder har både en allmän lag Socialtjänslagen [SoL] (SFS 2001:453) samt en speciallagstiftning Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade [LSS] (SFS 1993:387). I LSS (SFS 1993:387) ges de personer med funktionsnedsättning som har rätt till insatserna rätt till stöd och service genom bland annat möjlighet att bo i en grupp- eller servicebostad med närhet till personal för stöd och möjlighet att uppnå ”ett gott liv” (Socialstyrelsen, 2007). Denna kvalitativa studie är baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra enhetschefer på särskilda boenden enligt LSS. Syftet med studien var att få chefernas perspektiv på personalens kompetens och arbetssätt med brukare som har komplexa behov samt att undersöka eventuella utmaningar vid rekrytering av personal med relevant kompetens. Detta med förhoppningen att kunna lyfta medvetenhet till ämnet och bidra till ökad kunskap om behov av kompetensutveckling inom LSS. Resultatet visade på att kompetensen bland personalen på de särskillda boendena i relation till brukare med komplexa behov innefattar olika aspekter då det kräver att personalen anpassar sig efter individen de jobbar med. I resultatet framkom även svårigheter vid rekrytering vilket resulterade i att cheferna i viss mån behövde sänka kraven på de dem anställde och istället fick lägga fokus på kompetensutveckling hos personal som redan börjat på arbetsplatsen. Slutsatsen i denna studie blev därför att det utifrån svårigheter med bland annat utformandet av arbetssätt, att finna personal med relevant kompetens, att utföra kompetensutveckling med mera, i relation till brukare med komplexa behov även innebär ett komplext arbete/arbetsprocess kring dessa brukare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)