Högläsning i skolan som pedagogiskt verktyg för att främja läsförståelse : En kvalitativ studie av fem lärares syn på högläsning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Författare: Catya Lindström; [2023]

Nyckelord: högläsning; svenska; pedagogik; studie;

Sammanfattning: Högläsning är en pedagogisk aktivitet som har stor inverkan på barns språk och läsförståelse. För att få en inblick i några lärares tankar och undervisningsmetoder i högläsning har denna studie utförts. Syftet med studien var att se hur lärare använder sig av högläsning och vilka fördelar de såg i undervisningen. Lärarna har intervjuats och observerats. Resultatet av studien visar att högläsning är viktigt för barns språkutveckling och att högläsning i samband med boksamtal är ett bra pedagogiskt verktyg för att främja barns läsförståelse. Resultatet visar också att många lärare är positiva till högläsning och att högläsning gör att elever får en positiv inställning till läsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)