Vibrationsdämpat maskinhus för skjutstativtruck

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Maskinkonstruktion; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Författare: Robin Bruder; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En skjutstativtruck är en truck med hög acceleration och den aktuella modellen kan köras i hastigheter upp till 14 km/h. När trucken framförs på ojämna underlag, exempelvis slitna industrigolv, fortplantas vibrationer från underlaget genom chassit till maskinhuset. Dessa vibrationer orsakar spänningsökningar och slitage på delarna i maskinhuset och påverkar föraren negativt. För att förbättra miljön för föraren och truckens komponenter ska möjligheten till ett vibrationsdämpat maskinhus undersökas och ett koncept på en möjlig lösning genereras. För att validera att lösningen reducerar vibrationerna som fortplantas från chassit till maskinhuset konstrueras en förenklad prototyp. Projektet har delats upp i olika konceptfaser med enskilda mål. Efter att ett slutgiltigt koncept valts, utvecklas konceptet vidare tills alla ingående delar är modellerade eller valda och en detaljerad layout är specificerad med ritningsunderlag. Därefter påbörjas prototypkonstruktion och produktion. Det slutgiltiga konceptet använder tvådelade gummielement för att separera chassiplattan och maskinhuset. Hålbilden på chassiplattan måste ändras för att möta den modifiering som krävs för att konceptet ska kunna implementeras. För att fästa maskinhuset till gummielementen används liknande plåtar som i dagens konstruktion. Gummielementen är specificerade med en maximal belastning på 260 kg styck och på grund av de lyft som förekommer vid en del servicefall måste lyftlås implementeras till konstruktionen för att säkerställa att konstruktionen håller. Implementeringen av konceptet skulle innebära en viktökning med 1,845 kg vilket motsvarar 0,369 % av vikten av maskinhuset med föraren inkluderad. Inköpskostnaden för gummielementen är 525,8 kr/truck enligt den prismodell som finns idag. Testet av prototypen visar att konceptet har god förmåga att reducera vibrationer med frekvenser över 400 Hz vid körning utan hinder. När konceptet testas på ett hinder i form av ett plattjärn blir resultatet från mätningen otydligt och ingen generell slutsats kan dras. Arbetet efter examensarbetet bör gå vidare med noggrannare analyser av hållfasthet samt tester av en fullskalig prototyp och hur gummit i dämparna påverkas av tid och klimat innan konceptet kan tas i bruk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)