Reducering av transportledtid för lövtimmer och brännved genom samtransport med andra sortiment : Reducing transportation lead-times for deciduous saw logs and firewood logs by co-transportation with other assortments

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Forest Resource Management

Författare: Torbjörn Zilo; [2013]

Nyckelord: brännved; transportledtid; samtransport;

Sammanfattning: En stor del av råvaran som används inom skogsindustrierna i Sverige kommer från privata skogsägare. En viktig aspekt för skogsägare är att kontrakterade uppdrag genomförs inom rimlig tid. Lövtimmer och brännved förekommer ofta i små kvantiteter på avlägg, vilket innebär att transporter är svåra att planera. Tiden från att sortimenten finns tillgängliga för transport till mottagare tills att sortimentet har blivit inmätt på industrin (transportledtiden) kan utgöra en stor del av den totala tiden för ett uppdrag. Åtgärder som minskar transportledtiden ger potentiellt bättre förtroende från skogsägare. En möjlig åtgärd som leder till kortare transportledtid är att samtransportera sortiment med lång transportledtid med ett annat sortiment. Transporten går då via ett tillfälligt lager till mottagare. Syftet med studien var att kartlägga kostnad för att åstadkomma kortare transportledtider för lövtimmer och brännved genom samtransport med barrmassaved. Huvudsyftet delades upp i tre delsyften: • Kartläggning av befintliga transportledtider för lövtimmer, brännved samt barrmassaved. • Analys av olika faktorers samband med transportledtiden. • Beskriva kostnader för att minska transportledtiden genom samtransport. Huvudstegen i metoden: Fas 1: Kartläggning av transportledtiden för lövtimmer och brännved samt jämförelse med transportledtiden för barrmassaved. Fas 2: Analys av samband mellan olika faktorer och transportledtid. Fas 3: Beskrivning av merkostnader för åtgärd som minskar långa transportledtider för lövtimmer och brännved genom samtransport. Studien indikerade ett samband mellan transportledtid och volym där transportledtiden ökade med större volymer vid avlägg. Dessutom fanns det ett samband mellan transportledtid och avstånd till mottagare där transportledtiden var större vid längre avstånd till mottagare. Med samtransport via tillfälligt lager fanns det potential att minska transportlediden med 19,6 % för lövtimmer och 8,6 % för brännved. För att öka andelen avlägg som avslutas inom acceptabel transportledtid rekommenderas en gräns för längsta transportledtid innan åtgärd implementeras på 100 dagar. Det innebär att 2,0 % fler avlägg med brännved och 6,6 % fler avlägg med lövtimmer hamnar inom en transportledtid som majoriteten markägare anser acceptabel. Åtgärden innebär även en kostnadsökning med 13,5 % för lövtimmer och 4,1 % för brännveden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)