Svenska artisters motiv till att starta egna skivbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

Sammanfattning: Denna studie belyser varför svenska artister väljer att starta egna skivbolag genom att analysera de tidigare händelser som kan ha gett upphov till motiven artisterna har till beslutet. En artist vill oftast bara fokusera på att skapa musik men när de startar ett skivbolag har de även ett företag att driva vilket ger dem mindre tid till musiken. Syftet med denna studie är att skapa en ökad förståelse kring artisternas motiv till att starta eget skivbolag. Denna studien blev utförbar till hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där fyra svenska artister blev intervjuade. Genom att analysera empirin med hjälp av motivations-, makt- och entreprenöriella teorier kunde vi identifiera motiv som frihet, kontroll över den kreativa processen, självständighet och självförverkligande. I och med användningen av entreprenöriella teorier kunde vi identifiera att en del av artisterna kunde kopplas till samhällsentreprenörskap. Vi kunde även se samband i artisternas tidigare upplevelser som kan ha påverkat deras motiv till att starta egna skivbolag. Alla artisterna var missnöjda över sina föregående skivbolag och de hade en brist på frihet vilket slutade med att kontroll och motivation ledde artisterna till att bli entreprenörer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)