Sol och stränder eller bra bibliotek? : En studie över vilka faktorer som påverkar utlandsstudenters val av destination och lärosäte

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Författare: Charlotta Jokinen; Lisa Kristin Halling; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Akademi:     Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, Mälardalens högskola. Nivå:             Kandidatuppsats i marknadsföring, 15 hp. Datum:         2009-05-18 Författare:   Lisa Kristin Halling och Charlotta Jokinen. Handledare: Lars Albert. Bakgrund:   I dagens samhälle är det vanligt att åka utomlands på semester och tidigare forskning har gjorts för att undersöka vilka faktorer det är som påverkar en resenär vid val av destination. Det är även vanligt förekommande att resa utomlands för att studera, det som dock inte har undersökts i någon omfattande mening är vilka faktorer som påverkar en students val av studieort vid utlandsstudier. Många studenter runt om i Sverige åker varje år på utlandsstudier och är därmed en stor marknad och konsumentgrupp av intresse att undersöka i samma anda som en traditionell resenär. Syfte:            Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka faktorer som påverkar en students val av studieort vid utlandsstudier. Vi vill även se vilka likheter och skillnader som finns mellan vilka faktorer som påverkar en traditionell resenär och en studentresenär. Vi hoppas att genom detta kunna bidra med eventuella kompletteringar och utveckla Pizam och Mansfelds teorier om konsumentbeteende i dessa sammanhang. Metod:          En kvalitativ undersökning genomfördes genom intervjuer med svenska studenter som tidigare har studerat, eller studerar utomlands. Respondenterna var geografiskt och demografiskt spridda. Intervjuerna gjordes för att vi skulle få veta vad som påverkar svenska studenter vid val av destination och lärosäte vid deras utlandsstudier. Slutsats:        Det finns både likheter och skillnader mellan den traditionella resenären och studentresenären. Pizam och Mansfelds teorier om konsumentbeteende är därmed delvis applicerbar på studentresenären och delvis krävs det vissa kompletteringar.  Nyckelord:   Konsumentbeteende, konsumentpsykologi, destinationsmarknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)