Särskilt begåvade barn med dyslexi : Fyra föräldrars erfarenheter av stöd och samverkan med skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att belysa hur några föräldrar till särskilt begåvade barn med dyslexi upplever barnets skolsituation vad gäller stöd och samverkan med skolan. Fyra föräldrar till särskilt begåvade barn med dyslexi intervjuades. De teoretiska ramverket bestod av olika specialpedagogiska perspektiv samt ett relationellt maktperspektiv beskrivet av Danermark. Resultaten visar att det är en utmaning för skolan att förstå den kombination av styrkor och svårigheter som eleverna uppvisar och att anpassa därefter. Föräldrarna i studien upplevde att skolan hade svårt att hitta rätt sorts anpassningar och att skolan generellt saknade kunskap om barnens behov och att insatserna därför inte tog hänsyn till framförallt den särskilda begåvningen. Samverkan med skolan beskrivs som fungerande för några medan några upplevde en stark känsla av inte tillåtits ha inflytande över barnens utbildning och att barnets perspektiv glömdes bort. Samtliga deltagare hade erfarenheter av att har fört sina barns talan i mötet med skolan. En slutsats jag drar är att skolan inte alltid det finns ett behov av kunskap i skolan för att kunna möta dessa barn och borga för en likvärdig utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)