La literatura infantil y juvenil en la enseñanza de español como lengua extranjera – desde una perspectiva intercultural. Una revisión literaria

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

Författare: Merlissa Sakr; [2022-05-10]

Nyckelord: Spanish; learning;

Sammanfattning: Kan barn- och ungdomslitteratur gynna elever som läser spanska som andraspråk? I denna forskningsöversikt kommer frågan ”vad säger tidigare forskning om barn- och ungdomslitteratur i spanskundervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande?” att besvaras. Syftet med detta arbete är att försöka ge en så klar bild som möjligt vad barn- och ungdomslitteraturen kan bidra med i undervisningen för att skapa ett interkulturellt lärande. Fokus ligger främst på spanska som andraspråks-elever i den svenska skolan, men eftersom det saknas tillräckligt med studier inom området kommer studier som behandlar andraspråksundervisning också att inkluderas. Alltså kommer detta arbete att presentera tidigare forskning som gjorts både nationellt och internationellt. Forskning som belyser vikten av barn- och ungdomslitteratur och dess fördelar samt forskning om vad för typ utav barn- och ungdomslitteratur som bör finnas med i andraspråksundervisningen kommer att presenteras. Den forskning som presenteras visar till mesta dels positiva aspekter som barn- och ungdomslitteraturen medför, vilket i sin tur kommer att leda till ett interkulturellt lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)