Språkinlärning i relation till fysisk lärmiljö : en kunskapsöversikt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I tidigare forskning framgår det att den fysiska lärmiljön är avgörande för att bedriva en kvalitativ undervisning. En utmaning kan vara att hitta de optimala förutsättningarna för ett stimulerande klassrum som gynnar språkinlärningen. Språkinlärning ligger till grund för all kommande utbildning vilket gör ämnet högst relevant. Dessutom understryker styrdokumenten vikten av en väl anpassad lärmiljö för att främja inlärningen.  Syftet med kunskapsöversikt är att undersöka, kartlägga och analysera vad som kännetecknar forskning kring anpassningar av klassrummet för ökad språkinlärning. Fokus läggs även på eventuella metoder och strategier som benämns i relation till fysiska lärmiljöer. De frågeställningar som ligger till grund för studien är: Vad kännetecknar forskningen kring språkinlärningen i relation till fysiska lärmiljöer? Vilka strategier och metoder anser forskningen främjar respektive missgynnar språkinlärningen med utgångspunkt i den fysiska lärmiljön?  Kunskapsöversiktens urval utsågs omsorgsfullt genom litteratursökning med både manuella och databasbaserade sökningar i databaserna ERIC, Primo och Google Scholar. Med hjälp av utvalda inkluderings- och exkluderingskriterier samt relevanta sökord identifierades totalt nio artiklar som valdes ut för kartläggning och analys. Etiska överväganden, validitet och reliabilitet diskuterades för att säkerställa kvaliteten i kunskapsöversikten. Resultatet i kunskapsöversikten visar på hur visuella stimuli, som dekoration och material, påverkar elevers uppmärksamhet och språkinlärning. Forskningsresultaten pekar på att överstimulering av visuella stimuli som didaktisk strategi kan vara kontraproduktivt, medan välutformade pedagogiska resurser kan främja språkinlärning. Balansen mellan stimulans och fokus är avgörande, och lärare bör ha autonomi över den visuella miljön för att skapa en gynnsam språkinlärningsmiljö. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)