Marknadsföring inom hifi-branschen : Pause Ljud och Bild före, under och efter corona-pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: Under coronapandemin har det skett en omställning till det digitala. För marknadsföringen av företag innebär detta att det gått från physical first till digital first. Inom hifibranschen har den fysiska butiken historiskt sett varit avgörande för köpet av de dyraste produkterna och digitalisering haft en mindre betydande roll för marknadsföringen. Men i och med pandemin var företagen i branschen tvungna att anpassa sig till en ny verklighet. Ett av dessa företag är Pause Ljud och Bild, med butik i centrala Stockholm. Informationsdesignen gällande marknadsföringen av Pause (Pause Ljud och Bild) har alltid varit en viktig de li marknadsföringen. Syfte Syftet med studien är att undersöka eventuella skillnader inom marknadsföring av Pause Ljud och Bild före, under och efter coronapandemin. Genom att analysera Pause djupgående och även kolla på ett annat företag i branschen kan förståelsen förbättras av hur marknadsföring inom hifi-branschen påverkades av pandemin. Metod En fallstudie av hifibutiken Pause Ljud och Bild har genomförts över en längre tidsperiod. Data har samlats in genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med fyra respondenter från Pause Ljudoch Bild samt litteraturstudier. Resultat Resultaten visar på en tydlig skillnad i marknadsföringen för Pause före och efter pandemin. Främst genom utvecklingen av IT-infrastruktur samt satsningar på digital marknadsföring i sociala medier. Slutsatser Pause Ljud och Bilds marknadsföring har under pandemin gått från att vara physical first till digital first. Skillnaderna i marknadsföringen före och efter pandemin är i linje med vad litteraturen säger om pre-pandemisk och post-pandemisk marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)