Framgångsfaktorer inom digital livsmedelshandel : Samsyn och skillnader mellan konsumenter och aktörer

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

Författare: Miriam Lindroos; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna rapport analyseras samsyn och skillnader mellan konsumenters och butikers uppfattning om vilka de avgörande framgångsfaktorerna är inom svensk digital livsmedelshandel. Svensk digital livsmedelshandel är en av de snabbast växande branscherna i Sverige. Den digitala livsmedelsbranschen har både renodlat digitala aktörer samt större hybrida aktörer med både e-handel och fysiska affärer. Huvudresultatet i undersökningen visar att aktörer och konsumenter i övergripande frågor är överens om vad som är viktigt, men att aktörerna tycks överskatta vikten av att personifiera hemsidorna med favoriter. Samtidigt underskattar de vikten av att hålla en prisnivå som är likartad den i fysiska butiker och vikten av för konsumenterna gynnsamt medlemskap. Samsyn finns kring vikten av att hemsidan är lättanvänd samt att hemleverans är den viktigaste formen av leverans. Det är av största vikt att aktörerna utvecklar strategier för att bli relevanta och attraktiva för konsumenterna, konkurrenskraftiga på marknaden, men också vinstskapande. I dagsläget är marknaden i en intressant fas med hög tillväxt och det finns stor potential för aktörer som lyckas bli framgångsrika. Stora investeringar görs och strategiska beslut tas, men den här rapporten menar att resurserna inte alltid läggs på saker som verkligen skulle göra skillnad för konsumenterna och göra dem lojala till en aktör vilket skulle ge den aktören en större del av deras inköpsbudget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)