Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i relation till barns språkutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Att digitaliseringen är integrerad i vårt samhälle och den nya reviderade förskolans läroplan (lpfö 18) är idag ett faktum. Digitala verktyg används idag inom förskoleverksamhetens olika områden, men fördjupningsstudier om hur förskollärare använder digitala verktyg i relation till barns språkutveckling saknas. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning om digitala verktyg i relation till barns språkutveckling i praktiken. I denna studie användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där totalt fyra förskollärare i två olika kommuner i södra Sverige deltog. Studien utgår från det sociokulturella- och det multimodala perspektivet. Resultatet visade att digitala verktyg för språkutveckling, som surfplattan eller Greenscreen appen, har redan börjat integreras av förskollärarna som ett komplement till barns lärande. Resultatet visade även att förskollärarna själva ställer krav på sin yrkesroll i förhållande till läroplanens riktlinjer om ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digitala verktyg. Vår slutsats är att användningen av digitala verktyg var ett användbart läromedel i relation till barns språkutveckling men att det finns utmaningar när det kommer till dess användning och att grundläggande kunskap inom digitalisering överhuvudtaget kan behövas och som kräver att förskollärarnas närvaro och stöttning ska ha en mer betydande roll i barns utveckling i bemötande med digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)