Sökning: "språkinlärning och digitala verktyg."

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden språkinlärning och digitala verktyg..

  1. 1. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : Digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6 -9. En enkätstudie inom språkundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yanal Putch; [2023]
    Nyckelord :Teaching; language teachers; digital tools; and motivation.; Undervisningen; språklärare; de digitala verktygen; och motivationen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I dagens undervisning använder språkläraren digitala verktyg för att stödja elevernas lärande och motivera dem. Enligt de svenska styrdokumenten ska skolans mål vara att ansvara för att varje elev ska kunna använda de digitala verktygen, och lärare ska utveckla sina digitala kompetenser för att kunna använda dem på ett genomtänkt sätt. LÄS MER

  2. 2. Motivation och digitala verktyg i språkundervisningen : En enkät om digitala verktygs påverkan på språkinlärning i åk 6–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Taghrid Al Kour; [2023]
    Nyckelord :språkundervisningen; digitala verktygen; extra anpassningar och motivationen.;

    Sammanfattning : I styrdokumentet står det vikten av att eleverna behärskar användningen av digitala verktyg för att underlätta deras lärande och behovet av att återuppliva önskan om livslångt lärande bland elever. I tidigare forskning har visat att användningen av digitala verktyg stöder elevernas lärande och motivations metoder ökar elevernas lust att lära sig. LÄS MER

  3. 3. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i relation till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Andrej Nikolic; Paphatsorn Miyai; [2023]
    Nyckelord :sociokulturella perspektiv; multimodalitet; lärande; meningsskapande; proximala utvecklingszonen; språkinlärning och digitala verktyg.;

    Sammanfattning : Att digitaliseringen är integrerad i vårt samhälle och den nya reviderade förskolans läroplan (lpfö 18) är idag ett faktum. Digitala verktyg används idag inom förskoleverksamhetens olika områden, men fördjupningsstudier om hur förskollärare använder digitala verktyg i relation till barns språkutveckling saknas. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares upplevelser av arbetet med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbetssätt med fokus på barns språkutveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sandra Lutfi; Rakell Razai; [2022]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; språkutveckling; undervisning; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet där språk och lärande står i fokus. De övergripande frågeställningarna inriktar sig mot förskollärares upplevelser inom deras didaktiska val av att skapa förutsättningar för språkutveckling. LÄS MER