”För en gångs skull är en kvinna huvudpersonen i serievärlden”

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna studie vill bidra med kunskap om forskning kring genusmedvetenhet och genusrepresentation i utvalda läroböcker. Syftet med studien är att se hur två svenska läroböcker behandlar genus. Läroböckerna som analyseras är Portal Basläromedel i Svenska 7–9 och Studio Svenska för åk 7–9. Dessa läroböcker har använts av handledare under vår verksamhetsförlagda utbildning och vi har därmed kunnat konstatera att en andel elever i två olika kommuner presenteras för och använder just dessa läroböckerna. Studien innehåller tre forskningsfrågor. Den första forskningsfrågan undersöker hur frekvent manliga respektive kvinnliga begrepp förekommer i de två läroböckerna. Den andra forskningsfrågan utgår sedan från den första forskningsfrågan då den undersöker i vilka sammanhang dessa begrepp förekommer i. Den sista forskningsfrågan undersöker hur läroböckerna som “rum” konstruerar genus. Forskningsfrågorna undersöks utifrån Yvonne Hirdmans genusteori och Nikolajevas kodningsschema och dessa teoretiska utgångspunkter används som analysverktyg. Utgångspunkten i Hirdmans genusteori är att mannen står för det normativa och att kvinnan är underrepresenterad. Nikolajevas kodningsschema listar vad samhället och normen anser vara manliga och kvinnliga egenskaper. För att kunna analysera detta utifrån sammanhang har en mixad metod använts där en kvantitativ och kvalitativ metod kombinerats. Könsbundna begrepp räknas och förs in i tabeller för att sedan analyseras och på så sätt se hur läroböckerna talar om de olika begreppen och hur kön konstrueras i läroböckerna. Tidigare forskning av genus i läroböcker visar på en mansdominans då män i större utsträckning förekommer mer frekvent än kvinnor i läroböckerna. Könsstereotyper har även visats vara högst närvarande i läroböcker som analyserats för båda könen. Resultatet av tidigare forskning har visat att synen på könsrollerna som råder i samhället även avspeglas i läroböckerna. Resultatet i studien visar att läroböckerna består av majoriteten manliga begrepp samt att större delen av könsbundna begrepp förekommer i könsbundna sammanhang. Studien visar även att läroböcker som “rum” bidrar till de stereotypiska bilderna som finns av vad som är manligt och kvinnligt i dagens samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)