Musikteori - ett bortglömt verktyg i musikskapandet : En studie om musikteoretiska kunskaper och musikval

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Denna studie syftar till att tydliggöra personers musikteoretiska kunskap och se hur den påverkar deras upplevelser av musik. Studien tittar även på hur deras musikteoretiska kunskap påverkar deras val av musik samt vilka musikaliska element som anses viktiga. Detta genomfördes med två metoder, ett lyssningstest samt en intervju där sex personer deltog. Lyssningstestet ställde frågor om hur viktigt personerna ansåg att de olika elementen melodi, rytm, arrangemang, ackordföljd, harmonier, sound, mixen, text och instrument var utifrån tre olika pop-låtar. Intervjun ställde djupgående frågor om de musikteoretiska elementen samt personernas musikupplevelser och hur de väljer musik, allt i förhållandet till musikteoretisk kunskap. De olika sätten att besitta kunskap var det genomgående filtret för detta arbete. Personernas svar analyserades efter explicit och implicit kunskap, samt andra studiers resultat om faktorer som påverkar personer när de lyssnar på musik. Slutsatsen av denna studie visar på att musikteoretiska kunskaper påverkar lyssnarnas upplevelse men det är osäkert hur denna upplevelse generellt ser ut. Studien visar även att det finns generella förväntningar hos lyssnarna som de är överens om när det gäller de musikaliska elementen. Studiens svar sammanställer även förväntningarna som personer har på en lyssningsvärd låt i en matematisk modell. Modellen visade att 72 procent är det värde som en låt behöver ha för att lyssnarna ska uppleva den som bra. Dock behöver flera studier genomföras för att kunna generalisera denna matematiska modell. Till sist visade studien att personernas val av musik förändras i takt med att deras musikteoretiska kunskap ökar om musikens musikteoretiska komplexitet inte är hög nog att utmana lyssnaren i sin vidare lyssning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)