Sökning: "musikteoretiska element"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden musikteoretiska element.

  1. 1. Musikteori - ett bortglömt verktyg i musikskapandet : En studie om musikteoretiska kunskaper och musikval

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Martin Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Musikteori; pop-musik; musikkunskaper; musikteoretiska element;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att tydliggöra personers musikteoretiska kunskap och se hur den påverkar deras upplevelser av musik. Studien tittar även på hur deras musikteoretiska kunskap påverkar deras val av musik samt vilka musikaliska element som anses viktiga. LÄS MER

  2. 2. Kan vi börja spela snart? : Ett utvecklingsarbete om musikteori i praktiken

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Martin Danstål; [2020]
    Nyckelord :Musik; pedagogik; teori; praktik;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete handlar om implementering av musikteoretiska kunskaper i praktiska musikaliska situationer. Gymnasieelever i årskurs 1 har under en period av 10 veckor haft under­visning i ensemblespel där fokus har legat på att integrera fundamentala teoretiska kunskaper i musi­cerandet för att sedermera utveckla det egna utövandet och den musikaliska kommuni­kationen. LÄS MER

  3. 3. ”Musikteori är viktigt, men i första hand är jag ju fiollärare” : En fenomenologisk intervjustudie om fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Maja Björklin; [2018]
    Nyckelord :Music theory; violin; instrumental teaching; phenomenology; qualitative interviews; Musikteori; fiol; instrumentalundervisning; fenomenologi; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva tre fiollärares förhållningssätt till musikteori i undervisningen. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur definierar fiollärarna begreppet musikteori? Vilka musikteoretiska element erfar fiollärarna att de integrerar i undervisningen?Hur erfar lärarna att de arbetar med musikteori i fiolundervisningen?och Vilka svårigheter förknippar lärarna med fenomenet musikteori i fiolundervisning? Studiens kunskapsteoretiska utgångspunkt är interpretativism och den vetenskapsfilosofiska utgångspunkten fenomenologi. LÄS MER