Inkludering av barn med autism : Förskollärares resonemang kringinkluderingens möjligheter och svårigheter

Detta är en M1-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att fördjupa kunskapen om hur förskollärare resonerarkring sitt arbete gentemot barn med autism, samt utmaningar och möjligheter med att arbetainkluderande. I syftet ligger även att belysa möjligheter respektive svårigheter somförskollärare ser för barnet med autism. Det empiriska materialet i studien har insamlatsgenom samtalsintervjuer med sju verksamma förskollärare i Sverige. Det insamladematerialet har kategoriserats med hjälp av en innehållsanalys. Vidare har materialetanalyserats med hjälp av tidigare forskning och våra valda teoretiska perspektiv. Studiensteoretiska perspektiv är två av Nilholms (2020) perspektiv på specialpedagogik, detkompensatoriska perspektivet och dilemmaperspektivet. Studien innehåller även detsociokulturella perspektivet.Studiens huvudsakliga resultat visar en samsyn kring vikten av anpassningar i verksamhetenför att möjliggöra en fördelaktig inkludering för barn med autism. Det framkommer även atten inkluderad verksamhet bidrar med möjligheter för barnet med autism, såsom utvecklinggenom social interaktion och imitation. Däremot påvisar studiens resultat att förskollärareupplever svårigheter i inkluderingsarbetet, i förhållande till brist på kompetens, tidsbrist, storabarngrupper och svårigheter att anpassa aktiviteter som intresserar det autistiska barnet.Ytterligare ett fynd i studiens resultat är att förskollärare upplever att alla barn kan ta fördelav en inkluderad verksamhet, i relation till utveckling av sociala färdigheter och anpassningarsom bidrar till tydlighet och struktur i förskolans vardag. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)