Covid-19s påverkan på rörelsemönstret över Öresundsbron och Greater Copenhagen : Hanteringen av gränspendlingen under coronapandemin

Detta är en L2-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

Sammanfattning: År 2020 slog coronapandemin till i norden och ett av de områden som kom att bli drabbat var Greater Copenhagen vilket är ett samarbete mellan Sverige och Danmark med Öresundsbron som förbindelse. Restriktionerna som begränsade antalet människor som kunde vistas på en och samma plats var en av de primära åtgärderna för att minska smittspridningen av Covid-19 och till följd påverkades Greater Copenhagens rörelsemönster inklusive Öresundsbrons. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera rörelsemönstret över Öresundsbron under Covid-19-pandemin 2019 till 2021, samt föra en diskussion gällande Greater Copenhagens hantering av rörelsemönstret och restriktionerna under pandemin. Metod: För att få svar på frågeställningarna har det samlats in sekundärdata från olika institutioner och författare. Vidare kommer detta att jämföras och diskuteras med hjälp av teori och tidigare forskning. Resultat: Det framkom att coronapandemin haft en inverkan på Greater Copenhagens rörelsemönster och framförallt Öresundsbron. Med en minskning av cirka 3 000 000 fordon mellan åren 2019-2020 till följd av restriktioner och Danmarks gränsstängning. Det framkommer att under sommarmånaderna 2020 och 2021 var trafiken som allra högst. Vidare noteras att antalet fordon över Öresundsbron som mest var 5 496 bilpendlarresor per dag under 2019 medan motsvarande statistik för 2020 visar att siffran endast var 2 025 bilpendlarresor per dag. Detta visar att utvecklingen av rörelsemönstret drabbats av pandemin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)