En jämställd utelek i förskolan : Förskollärarens syn på genus och jämställhet i barnens utomhuslek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sina erfarenheter kring att säkerställa jämställda förutsättningar för barnens utevistelse på förskolan. Metoden som använts är en kvalitativ insamling som består av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. I resultatet beskriver förskollärarna vikten av medvetenhet kring det egna förhållningssättet och att närvarande pedagoger i barnens lek ses som avgörande för att utmana könssterotypa lekar och roller. Resultatet visar en osäkerhet i hur väl det egna förhållningssättet lever upp till ambitionerna med att skapa jämställda miljöer då dokumentation och planering för detta i utomhusmiljön beskrivs vara bristfällig. Studien har därmed bidragit till att utveckla förståelse för att ytterligare forskning inom fältet, jämställdhet i barnens utelek i förskolan, är nödvändig. Forskningen behöver vidgas till att skapa förståelse för vikten av det egna förhållningssättet i förhållande till barns förutsättningar till en jämställd utelek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)