Betydelsen av gruppövningar i musikerutbildningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Författare: Johannes Elmberg; [2014-08-06]

Nyckelord: andningsteknik; blåsinstrument; gruppövningar;

Sammanfattning: Musikerutbildningen vid högskolan för scen och musik har en kursplan som i princip består av eget övande, lektioner för respektive instrumentlärare, orkesterspel och spel med olika ensembler samt teoretiska kurser av olika slag som hänger samman med utbildningen. Kurser och övningar i grupp förekommer i väldigt liten utsträckning. I det här arbetet vill jag hävda att utbildningen till klassisk musiker hade kunnat förbättras avsevärt om kursplanen även tillfördes gruppövningar, t ex i spelteknik. Under våren 2012 genomförde jag tillsammans med ett antal andra blåsmusiker på utbildningen andningsövningar i grupp, enligt konceptet ”The breathing gym”. Andning och rätt andningsteknik är av avgörande betydelse för en blåsmusikers framförande och gruppövningarna resulterade i markant bättre spel och framförande för de studenter som deltog. Att genomföra övningarna i grupp istället för individuellt medförde också att vi fick bättre förståelse för varandras spel och därmed också ett bättre samspel. Vidare kan gruppövningar ge bättre övningsdisciplin. Slutsatsen av arbetet är att musikerutbildningen skulle kunna förbättras avsevärt om utbildningen även innehåller obligatoriska kurser med teknikövningar i grupp, men även andra former av övningar såsom mental tränings skulle kunna genomföras i grupp som obligatoriska moment och ge ett mervärde till utbildningen. Allt för att bättre förbereda studenterna för det kommande yrkeslivet som professionell musiker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)