Förskollärares uppfattningar om materialplacering i förskolans inomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka förskollärares uppfattningar om relationen mellan materialets placering och barns handlingsutrymme i förskolans inomhusmiljö. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med totalt sex förskollärare på sex olika förskolor, och datan analyserades med hjälp en innehållsanalys och centrala begrepp ur det postmoderna perspektivet. Resultatet visade att förskollärarna hade olika uppfattningar kring hur inomhusmiljön skulle anordnas och hur materialet skulle placeras i inomhusmiljön. Samtliga förskolor hade otillgängligt och tillgängligt placerat material för barnen. I resultatet framkom även att förskollärarnas erfarenheter var en betydande faktor för hur de valde att placera material och anordna inomhusmiljön. Förskollärarna uppfattade att de yngre barnens tillgång till ateljématerial, särskilt pärlor och flaskfärg utan vuxennärvaro, orsakade problem såsom nerstökning och kvävningsrisk. En begränsning av tillgången till sådana material för yngre barn är vanligt och materialet placeras till viss del otillgängligt. Konstruktionsmaterial, pennor, papper, utklädningskläder och dockor visade sig däremot vara mer tillgängligt placerat för alla barn, oavsett ålder, att självständigt använda och nyttja i lekar på de studerade förskolorna.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)