Mot en ny era av kontorsutformning : En undersökning av faktorer och trender för framtidens arbetsplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

Sammanfattning: Efter utbrottet av Covid-19-pandemin blev distansarbete den plötsliga normen för kontorsanställda. Trots att pandemin officiellt har förklarats vara över har många anställda fortsatt att arbeta hemifrån till viss grad. Detta fenomen har resulterat i att arbetsgivare börjat utforska nya arbetssätt för sina anställda. Vissa arbetsgivare har valt att förbjuda hemarbete då de anser att anställda inte utför sitt jobb lika effektivt hemifrån, men även på grund av de vill bibehålla eller stärka sammanhållningen genom det fysiska mötet på kontoret. Å andra sidan främjar vissa arbetsgivare distansarbete och beaktar det som en möjlighet till ökad frihet för sina anställda samtidigt som det minskar behovet av kontorsutrymme. För fastighetsägare kan ökade vakanser på längre sikt leda till sänkta fastighetsvärden. Därför är det i deras intresse att skapa attraktiva kontorsmiljöer som anpassas till det nya arbetssättet och fortsätter att locka hyresgäster. Syftet med studien var att identifiera de olika komponenterna som anses vara viktiga för framtidens kontorsutformning. För att uppnå precisa resultat valde vi att använda en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer av fastighetsägare, hyresgäster, arbetsplatsstrateger och förvaltare. Genom detta kunde vi få ett brett spektrum av åsikter och perspektiv. Resultatet visade att en behovsanalys kommer att vara avgörande vid utformning av framtidens kontor. För att locka tillbaka de anställda till kontoret är det viktigt att de upplever att kontorsmiljön överträffar fördelarna med att arbeta hemifrån. Detta kan åstadkommas genom att erbjuda möjligheter till ostört arbete i separata rum, tillgång till gemensamma servicetjänster i byggnaden och flexibilitet. Ett nyckelord som framkom i många av respondenternas resonemang var aktivitetsbaserat. Genom en analys där tre marknadsföringsteorier tillämpas på respondenternas svar och de utvalda avgörande komponenterna kunde vi i diskussionen komma fram till att det snarare kommer att växa fram en ny typ av kontorsutformning. Denna typ kan komma att kallas för “Analysbaserad” där det viktigaste är att en behovsanalys för varje enskild hyresgäst görs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)