Analysmetoder för småskaliga e-handelssidor : En fallstudie av företaget Bernt i Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Användbarhet och användarupplevelser spelar en stor roll för företag på digitala marknaden. Inte minst för mindre företag som anställer en webbyrå som utvecklar hemsidan åt kunden och sedan drivs enskilt av ägaren. Efterfrågan på ett gränssnitt med hög användbarhet har ökat, och att kunna analysera användbarheten på sin egna e-handel på ett effektivt sätt är viktigt för småföretag. Denna studie ska undersöka en kostnads- och tidseffektiv analysmetod för småskaliga e-handelssidor. För att svara på frågeställningen kommer arbetet utgå från två vedertagna analysmetoder som kommer testas på företaget Bernt i Lunds hemsida. Metoderna är Nielsens 10 Heuristiker och Bekker & Merwe’s analysmetod. Dessa kommer sedan utvärderas utifrån antal identifierade problem, typ av problem, generella/e-handelsspecifika problem samt strukturen av metoderna. Detta ligger sedan till grund för en egen framtagen metod som är anpassad till småskaliga e-handelssidor likt Bernt i Lund.  Resultatet börjar med att presentera resultaten från båda metoderna för sig. Bekker & Merwe’s metod gav hemsidan ett helhetsbetyg på 62,25 på en skala -160 till 160. Nielsen’s Heuristiska test lyckades identifiera 52 stycken unika problem på hemsidan. Sedan presenteras det slutgiltiga resultatet i form av en ny analysmetod som är baserad Nielsen’s Heuristiska metod som appliceras på ramverket från Bekker & Merwe’s metod. Den nya metoden testades och lyckades identifiera 109 stycken unika problem på sidan. Slutsatsen vi kan dra är att den nya analysmetoden är mer effektiv för Bernt i Lunds hemsida för att identifiera fler stora och små problem samt tiden det tar att finna problem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)