Normer i idrott – och hälsaundervisningen : En kvalitativ studie om hur elever från etniska minoritetsgrupperförhandlar mellan olika normer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Författare: Emma Skålberg; [2020]

Nyckelord: Normkritiskt perspektiv; religion; kultur;

Sammanfattning: Utgångspunkten för denna studie var att elever från etniska minoritetsgrupper riskerar att ställas inför utmaningar i idrott och hälsa. En anledning till detta kan vara att skolans läroplan genomsyras av normer från kristen, sekulär och västerländsk humanism. Syftet med studien var att få en större förståelse för hur elever från etniska minoritetsgrupper förhandlar mellan olika normer från idrott – och hälsaundervisningen samt sin religion och kultur. En kvalitativ metod användes där sju elever från etniska minoritetsgrupper intervjuades. Resultatet visadeatt eleverna i vissa fall anpassar sig till de normer som finns i idrott – och hälsaundervisningen istället för att följa normer från sin religion eller kultur. Resultatet visadeockså att eleverna även bildar egna normsystem där de följer religionen och kulturens normer å ena sidan och idrott – och hälsaundervisningens normer å andra sidan. Avslutningsvis visade resultatet att eleverna anser att lärarna ofta har förståelse för religion och kultur men att lärarnas normer till största del är prioriterade i skolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)