Har New Public Management påverkat medborgarnas förtroende för grundskolan över tid? : en kvantitativ studie baserad på förtroendet för grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Denna kvantitativa studie ämnar undersöka om medborgarnas förtroende för grundskolan har påverkats av de reformer som New Public Management medförde under tidsperioden mellan år 1986 fram till 2019. Fem årtal har analyserats närmare då de visade på större förändringar i förtroendet till grundskolan. En undersökning om skillnader i förtroendet för grundskolan beroende på kön, kvinna eller man, har gjorts för att få ett bredare perspektiv. Bo Rothsteins teori om det sociala kapitalet har använts för att försöka förklara förtroendet för grundskolan utifrån NPM-reformernas påverkan. Kvantitativ metod användes för insamlandet av data från SOM-institutet. SOM-institutet genomför årliga samhällsundersökningar riktade till Sveriges medborgare sedan 1986. Den insamlade datan analyserades och sammanställdes sedan för att ge ett tillförlitligt resultat som besvarade syftet med studien. Studien visar att New public management kan ha påverkat medborgarnas förtroende för grundskolan över tid men då det inte går att fastställa om det är den exakta orsaken till hur förtroendet sett ut under de utvalda åren så behövs fler undersökningar göras för att orsaken ska fastslås. Studien visar att det inte skiljer speciellt mycket på hur förtroendet för grundskolan såg ut mellan kvinnor och män.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)