Hur sprids tyst kunskap inom ett tekniskt konsultföretag?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Patrik Olsson; Cecilia Werner; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kunskap är fakta och information som en individ erhållit och utvecklat genom erfarenhet och utbildning. Med tyst kunskap menas den kunskap som är högst personlig, svår att formulera och finns vanligtvis i de färdigheter samt rutiner som en individ besitter. Under de senaste åren har betydelsen av kunskap i näringslivet stigit dramatiskt och skiftat från att vara en resurs bland många till att bli den främsta resursen. Det är viktigt för en kunskapsintensiv verksamhet att omvandla tyst kunskap till strukturkapital, för att kunskap ska stanna kvar i organisationen vid bortfall av personal. Detta är grunden för kandidatarbetet som syftar till att ta reda på hur tyst kunskap sprids inom en specifik avdelning på det tekniska konsultföretaget WSP. En fallstudie utfördes för att undersöka vilka metoder som används i praktiken av företaget för spridning av tyst kunskap samt hur bra metoderna fungerar i dagsläget. Empiristudien har därefter satts i relation till en teoretisk referensram.De teoretiska metoder som granskats för kunskapsspridning är socialisering, externalisering, kombinerad kunskapsöverföring, internalisering, person till person och person till dokument. Dessa metoder är till för att underlätta kunskapsspridning. Det finns flera svårigheten med att sprida tyst kunskap, enligt en forskare är några hinder för spridning att människan inte vet om den kunskap hon besitter, människan upplever att spridning inte gynnar en själv och att personen inte vill dela med sig av sin kunskap.På fallföretaget sprids och lokaliseras tyst kunskap genom ett öppet kontorslandskap, fikaraster, uppdrag, intranät och möten. Det finns flera faktorer som hämmar kunskapsspridning inom avdelningen, några av dessa är tidsbrist, bristande engagemang och missförstånd. Enligt den empiriska studien går det att konstatera att det som fungerar bra enligt teorin fungerar inte alltid bra i praktiken. Chefen implementerar en metod som, enligt teorin, fungerar bra medans den anställde har en skild åsikt om hur effektiv denna metod är i praktiken. Resultatet av studien visar att en trygg och trivsam arbetsmiljö främjar kunskapsspridning bland de anställda, tyst kunskap sprids effektivast genom vad en forskare kallar för socialisering. Det innebär att tyst kunskap överförs antingen genom interaktion mellan två eller fler människor eller genom observation och imitation.Trots att WSP inser vikten med spridning av tyst kunskap så arbetar de inte aktivt med att stödja denna process. Det har resulterat i att den tysta kunskapen om kundhantering och kundrelationer blivit en bristvara inom avdelningen. Detta problem skulle kunna lösas genom en utformad strategi innefattande obligatoriskt mentorskap eller en kampanj som främjar denna typ av kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)