Orsak eller verkan? – Förekomsten av könsmönster i könsintegrerad och könssegregerad undervisning i ämnet idrott och hälsa i en klass 3

Detta är en C-uppsats från

Författare: Anna Sofia Einen Bergstrand; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SyfteHuvudsyftet med denna studie var att utforska förekomsten av könsmönster1 i idrottsundervisningen i en klass 3.Mer specifikt var avsikten att utreda huruvida undervisningsformen påverkar pojkars och flickors beteenden ochinbördes relationer. Ett delsyfte bestod i att undersöka om den aktivitet som utövas är av betydelse.MetodStudiens forskningsansats var kvalitativ. De datainsamlingsmetoder som användes är observation och intervju.Datamaterial bearbetades utifrån ett genusteoretiskt perspektiv. Urvalsgruppen innehöll 7 elever i en klass 3.ResultatUndervisningens form var av liten betydelse för hur pojkarna agerade. Den aktivitet som utövades speladedäremot roll. Könsmönster var i högre grad framträdande bland flickorna i närvaro än i frånvaro av det motsattakönet. De påverkades emellertid inte av innehållet i undervisningen i någon större utsträckning.Betydelse för läraryrketI Lpo 94 står det att läsa att skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster (Lärarförbundet,006:10). Mot den bakgrunden är det nödvändigt att alla som verkar i skolan har insikt i vilka faktorer som kanbidra till att främja eller bryta könsmönster. Vidare är det angeläget att läraren organiserar sin undervisning medhänsyn därtill.1Könsspecifika beteenden.Avser antingen könsintegrerad eller könssegregerad undervisning. Det förra innebär gemensam undervisningför pojkar och flickor och det senare att de undervisas åtskilda från varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)