Planering i förskolan och den (o)synliga matematiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för kommunikation och information

Sammanfattning: Studien syftar till att reda ut i vilken utsträckning arbetslagets planering kan utveckla förskolans verksamhet med avseende på utveckling av barns matematiska kompetens. För att stödja syftet har en förskoleavdelning som jag benämner Vingen studerats. Studien är kvalitativ med inslag av den etnografiska forskningstraditionen. Resultatet av studien visar på att det studerade arbetslaget använder sig av en informell planeringsstrategi vilket innebär att de inte använder någon planeringstid utan planerar sin verksamhet i ”farten” och under dagen både i kommunikation med varandra men också individuellt genom exempelvis materialföreberedelse. Deras strategier är att använda sig av ett färdigt material eller göra samma sak som de gjorde förra året. Detta bidrar till att de inte använder sig av genomtänkta planeringsstrategier för sin verksamhet. Matematiken på avdelningen blir osynliggjord för barnen då personalen väljer att inte benämna matematik eller uppmärksamma barnen på matematiska begrepp. Den informella planeringsstrategin ger ytterst lite rum för reflektion och eftertanke i fråga om innehåll och arbetssätt. Detta påverkar i sin tur personalens samsyn på sin verksamhet då de inte gör genomtänkta val. Resultatet ställs i relation till tidigare forskning inom planeringsarbete och matematik vilket styrker studiens slutsats att planeringens strategi kan påverka vilka kunskaper och färdigheter barn får möjlighet att utveckla. Studiens resultat diskuteras också i relation till didaktiska konsekvenser för yrkesrollen och förslag på vidare forskning inom området ges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)