Integrerad företagsidentitet och varumärkesidentitet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att integrera begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet. Problemet är hur begreppen varumärkesidentitet och företagsidentitet kan integreras i Kapferers identitetsprisma. Teoretiskt har vi utvecklat identitetsprismat utifrån existerande teorier och skapat vår egen referensram. Därefter har vi praktiskt testat denna modell genom att använda en kvalitativ fallstudiedesign inom två fallföretag, ICA och Coop Konsum. Vi har intervjuat totalt 16 kunder, fyra kassörskor, två butikschefer och fått sekundärt material ifrån ledningsnivå. Arbetet med denna uppsats har lett till en utveckling av Kapferers identitetsprisma, som gett en djupare förståelse för hur man kan använda denna modell. Utvecklingen av prismat med befintliga teorier har även lett till att man nu kan förstå vad aspekterna består av och hur man kan integrera varumärkes- och företagsidentiter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)