Riskanalys av kretskort i ställverk 85 med hjälp av FMEA

Detta är en M1-uppsats från KTH/Produktionsutveckling

Sammanfattning: Ställverk 85 som används av Trafikverket idag är ett signaldistributionssystem och börjar komma till slutet av sin livslängd vilket har resulterat i brist på reservdelar. Målet med det här arbetet är att identifiera de mest kritiska komponenterna i centralenheten och utdelssystemet i ställverk 85 samt utreda varför dessa komponenter felar. För att uppnå målet används det metoder som litteraturstudie, insamling av dokumentation från Trafikverket, workshop hos leverantörerna av ställverk 85 Alstom samt FMEA för att modellera fram resultat. Resultat från arbetet visar att åska är en bakomliggande orsak till att kretskorten i ställverk 85 felar för båda kretskorten som har studerats under arbetet, MDM- och TRE-kort. Utöver överspänningar vid blixtnedslag visar arbetet att transistorerna i TRE-kortet är en komponent som felar i en hög grad. För MDM-kortet finns det inte en specifik komponent som felar mer än någon annan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)