Är det delaktighet och inflytande? Eller? : En studie om förskollärares syn på barns delaktighet och inflytande i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: I läroplanen för förskolan står det att barn har rätt till delaktighet och inflytande, det finns därför ett ansvar från förskolans sida att se till att barn får det. Samtidigt finns där en del osäkerhet kring vad begreppen delaktighet och inflytande innebär och hur detta arbete ska omsättas i praktiken. Denna studiens syfte är att undersöka hur förskollärare ser på barns delaktighet och inflytande i förskolan. Detta gör vi genom följande frågeställningar: Hur tolkar förskollärare begreppen delaktighet och inflytande? Vilka pedagogiska strategier använder förskollärare för att möjliggöra barns inflytande och delaktighet? Vilka dilemman upplever förskollärare i sitt arbete med barns delaktighet och inflytande? Vi har valt att utgå från en kvalitativ forskningsmetod där vi genomfört semistrukturerade intervjuer. Den teoretiska utgångspunkten baserar sig dels på studiens centrala begrepp, delaktighet och inflytande men även begrepp relaterade till barnsyn, dessa är barns perspektiv, barnperspektiv, barns aktörskap och sist men inte mist ett relationellt perspektiv med pedagogiska relationer i fokus.   Studiens resultat visar att begreppen är mångtydiga men att det ändå finns en viss samsyn om vad begreppet delaktighet innebär medan begreppet inflytande är mer komplext då det finns olika sätt att tolka och exemplifiera begreppet. Vidare visar resultatet att förskollärares tolkningar av begreppen, deras barnsyn och förhållningssätt har en betydande roll för hur arbetet omsätts i praktiken och därav barns möjlighet till delaktighet och inflytande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)