Se om din hund har varit en Good Boy med hjälp av glanceable feedback : En designforskning för att implementera glanceable feedback I aktivitetsenheter för hundar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Avdelningen för design; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att undersöka hur glanceable feedback kan implementeras i aktivitetsenheter för hundar för att skapa en bättre användarupplevelse och minska den teknologiska störningen i kommunikationen mellan människa och hund. Tidigare studier visar att utvecklingen hos aktivitetsenheter för hundar är långt ifrån lika framgångsrik jämfört med den för aktivitetsenheter för människor (Ramokapane, van der Linden & Zamansky, 2019; Väätäjä et al. 2018; Zamansky; et al. 2019). Väätäjä, et al. (2018) har påpekat vikten av att teknologin bakom aktivitetsenheten, så som mobiltelefoner, inte ska komma mellan hundägaren och hunden. Den får inte agera som ett störningsmoment som distanserar kommunikation eller interaktion mellan hund och människa (Väätäjä et al. 2018). Detta är idag oundvikligt i dagens aktivitetsenheter för hundar då användaren är helt beroende av mobiltelefonens tillhörande applikation (Väätäjä et al. 2018). Genom frågeställningen (Hur kan glanceable feedback appliceras i aktivitetsenhet för hundar för att ge hundägaren direkt information om hundens aktivitet?) undersöks hur glanceable feedback kan appliceras i aktivitetsenheter för hundar och undvika att kommunikation mellan hund och ägare störs med tekniken. Resultatet är aktivitetsenheten Good Boy. Enheten är försedd med en display och ett mekaniskt hjul som byter mellan de olika kategorierna distans/steg, puls/kroppstemperatur, info/kontaktuppgifter och led/lampa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)