Lärares användning av IT i skolan : Grad av IT-integrering i undervisningen samt vad som styr detta

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informatik (IK)

Författare: Tove Svensson; [2013]

Nyckelord: IT i skolan; dator; 1:1-satsning;

Sammanfattning: IT är idag en naturlig och integrerad del av samhället, samtidigt påvisar flera rapporter och undersökningar att IT inte fått fullt genomslag i skolan och att användning ofta är i form av en ersättare till ett annat verktyg snarare än ett medel för att utveckla undervisningen och pedagogiken. För att påvisa intentionen har styrdokumenten, såsom skollag och läroplan, reviderats och regeringen tillsatt en Digitaliseringskommission vars identifierade delmål är att digitalisera skolan. Dagens skolsystem är decentraliserat, vilket gör att varje kommun beslutar vilka satsningar de vill göra på IT. Syftet med studien är att beskriva på vilket sätt skolans lokala tolkningar av de nationella besluten gällande IT-användning i skolan (i exempelvis läroplanen), eventuellt påverkar hur och i vilken utsträckning lärare integrerar IT i det pedagogiska arbetet.  Följande frågeställningar formulerades: Hur lyder skolledningens lokala tolkning av de nationella besluten kring IT i skolan? Påverkar dessa tolkningar lärarnas syn på IT i det pedagogiska arbetet? Hur och i vilken utsträckning använder lärarna IT i sin undervisning? Undersökningen har följt en kvalitativ metod med en deduktiv ansats. Totalt genomfördes åtta stycken personliga intervjuer med informanter på två kommunala gymnasieskolor. Dessa skolor har så kallad 1:1-satsning, vilket innebär en dator per elev och lärare. Resultatet från intervjuerna analyserades sedan i förhållande till den teoretiska referensramen. Där framkom det bland annat att skolledningens vision gällande användandet av IT inte var helt förankrad bland lärarna och därmed inte i enlighet med teorin. Diskussionen visar på både likheter och skillnader mellan denna studies resultat och tidigare forskning. Den stora skillnaden är att IT-användningen i denna undersökning visar sig vara högre än vad tidigare anger och datorn användes inte av de intervjuade lärarna som endast en ersättare till tidigare verktyg. I slutsatsen besvaras studiens frågeställningar och på så vis kan studiens syfte ses som uppfyllt. Skolledningen anser att IT ska vara en naturlig del av skolan, vilket bland annat visar sig genom 1:1-satsningen som ger lärarna rätt förutsättningar att arbeta digitaliserat. Lärarna anser att IT stödjer deras pedagogiska och didaktiska undervisningsmetoder och använder sig regelbundet av IT och digitala lärresurser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)