Identifiering av målgrupper för kundanpassad fakturahantering : En fallstudie inom fakturaservice

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: Studien har genomförts på ett företag inom fakturaservice. För att arbeta proaktivt med förbättring av fakturaprocessen har syftet med studien varit att undersöka om det fanns något samband mellan olika målgrupper av slutkunder och utebliven betalning inom ett visst kundsegment. Teorier inom ämnet kvalitetsteknik har använts med utgångspunkt inom offensiv kvalitetsutveckling, processer och processledning.Studien har en kvalitativ forskningsdesign och genomfördes som en fallstudie. Intervjuer, granskning av dokument och insamling av rådata från företagets affärssystem utgjorde studiens datainsamlingsmetoder. Genom beskrivande statistik och histogram analyserades data där målgruppernas medelvärden jämfördes för att identifiera variation i processen. Resultatet visar att det finns ett starkt samband mellan målgrupperna B2B, postalt leveranssätt och åldersgruppen 66+ som alla har en stark negativ påverkan på processens ledtid.Resultatet visar även att digitalt leveranssätt har en stark positiv påverkan på processens ledtid. En viss skillnad finns mellan man och kvinna där än har fler obetalda fakturor än kvinnor. Studiens slutsatser är att förbättra delprocessen för postalt leveranssätt genom att rikta in sig på målgrupperna B2B och 66+ för att skapa en positiv påverkan på processens ledtid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)